Leerdoel vaardigheid: Samenwerken
Je bent in staat om pro-actief een wezenlijke, inhoudelijke bijdrage te leveren in een team, waarmee het samenwerkingsproces wordt bevorderd.
Persoonlijke doelstelling: Aan het eind van het schooljaar wil geleerd hebben dat ik goed kan samenwerken met bijvoorbeeld groepsgenoten. Het geven van goede feedback naar elkaar, maar ook elkaar motiveren om deadlines te halen hoort hierbij. Bij het behalen van een deadline, hoort ook een planning. Door te plannen en elkaar aan te vullen moet er een goede samenwerking tot stand komen.
Wat is samenwerking? Samenwerking is het samen met anderen werken aan hetzelfde.
Waar stond ik aan het begin van het schooljaar? Ik ben altijd al best wel goed geweest in samenwerken. Nooit heb ik last gehad van groepsgenoten die niks uitvoerde. Samenwerken zag en zie ik nog steeds in als iets positiefs.
Starr reflectie
In november begon onze tweede periode van het schooljaar. In deze periode begon Project B, het project waarbij je een buzzmarketingactie moest gaan bedenken met je groepsgenoten. Ik zat samen in het groepje met Vera Langendoen, Nienke Martens, Manouk van Asten en Kamiela Vallenduuk. Het project ging over Slow Coffee. Wij moesten dit product gaan introduceren bij de klant door middel van het gebruik van een buzzactie.
Samen met het groepje hebben we acht weken lang verschillende opdrachten gedaan en hebben we ook verschillende activiteiten ondernomen. Nu moet ik zeggen dat dit wel het beste projectgroepje was, dat je ooit maar kan wensen. We hadden lol, we waren serieus en toch leverde we uitstekend werk op.
Als voorbeeld pak ik de week dat we gingen brainstormen en vergaderen over welk creatief concept we zouden gaan kiezen voor onze buzzactie. Toen bekend werd gemaakt dat we 40 creatieve ideeën moesten bedenken, ging iedereen meteen individueel op zoek naar 8 ideeën. Vervolgens moesten er rollen verdeeld worden voor de vergadering en niemand deed moeilijk. We kwamen al snel tot de conclusie dat wij allemaal 1 bepaald idee ontzettend leuk vonden.
Kortom, deze samenwerking weerspiegeld een perfecte samenwerking! Met dit groepje voldeed ik ook meteen aan mijn doelstelling, waardoor ik mijn doelstelling voor samenwerken in periode twee eigenlijk al heb gehaald.
Bewijsvoering
Tijdens de les professionele vaardigheden kregen wij de opdracht om een toren van lego te gaan bouwen. Klinkt heel simpel, maar er werden behoorlijk wat eisen gesteld aan deze toren. Er waren namelijk zo veel eisen, dat we ontzettend veel handen nodig hadden om de toren te bouwen en om hem stabiel te laten staan. Waarschijnlijk denkt u: ''Met lego spelen op het HBO? Is dat niet wat apart?'' Nee integendeel. Het is enorm goed voor de samenwerking en voor de band met je klasgenoten!
Waar sta ik nu?
Zoals ik zojuist al vertelde heb ik mijn doelstelling al behaald in periode twee. Het komt omdat we een enorm gemotiveerd groepje waren, waarin de samenwerking uitstekend verliep. Met andere groepsgenoten zou het misschien heel anders geweest zijn.
In ieder geval ben ik niet bang om mijn mening te geven in een groepje en wil ik graag dat de taken eerlijk verdeeld zijn onder iedereen. Ik vind het belangrijk als een groepsgenoot er niet uitkomt dat hij of zij je hulp durft te vragen. Daar is samenwerking voor!
LEERDOEL VAARDIGHEID: GEVEN EN ONTVANGEN VAN FEEDBACK.
Je bent in staat om ‘de regels van feedback geven en ontvangen’ toe te passen.
Persoonlijke doelstelling: Aan het einde van dit schooljaar wil ik bereiken dat ik nuttige feedback kan geven aan mijn klasgenoten en dat ikzelf mijn ontvangen feedback niet ontvang als kritiek.
Wat is feedback geven en ontvangen? Feedback geven is het geven van verbeterpunten, maar ook van goede punten, aan bijvoorbeeld een klasgenoot. Hij of zij kan met deze feedback haar stuk verbeteren om vervolgens een betere prestatie neer te kunnen zetten.
Feedback ontvangen is hetzelfde verhaal, maar dan krijg jij feedback van iemand anders. En ook jij kan met deze feedback je prestatie verbeteren.
Waar stond ik aan het begin van het schooljaar? Veel feedback heb ik nooit gegeven. Op de middelbare school werd daar bij mij ook niet zo erg op gefocust. Vandaar dat ik in het begin van het schooljaar feedback ook een beetje zag als kritiek.
Bewijsvoering feedback ontvangen
Hieronder ziet u een stukje feedback dat ik ontvangen heb van mevrouw Koyuncu. De feedback ging over een samenvatting die we moesten schrijven van een Engels artikel. Nadat ik deze feedback van mevrouw Koyuncu heb gelezen, heb ik mijn samenvatting verbetert en opnieuw ingeleverd. Deze feedback was duidelijk en ik had er zeker wat aan.
Bewijsvoering feedback geven
Hieronder ziet u een korte feedback die ik aan het begin van het jaar aan een klasgenote heb gegeven. Dit was als feedback op een blogbericht die zij had geplaatst. Echter heb ik niet meer van haar gehoord of ze wat aan mijn feedback had.
Waar sta ik nu?
Voor deze vaardigheid hebben we geen meting in moeten vullen, hierdoor is vergelijken erg lastig. Wel kan ik zeggen dat ik er enorm van geleerd heb dat het fijn is als je een goede feedback ontvangt. In het begin van het schooljaar vatte ik dit soms nog wel op als kritiek, maar inmiddels weet ik dat het voornamelijk bestaat uit tips. Je kan veel verder komen als je een goede feedback ontvangt van medestudenten of van leraren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb