Leerdoel vaardigheid: Creativiteit
Je bent in staat om op eenvoudige wijze aangeboden creatieve technieken toe te passen in een aangeboden probleem (case).
Persoonlijke doelstelling: Creatief ben ik wel, maar het uiten van mijn ideeën gaat vaak stroef. Daarom is mijn doelstelling om aan het einde van dit schooljaar een manier gevonden te hebben om mijn creatieve ideeën ook daadwerkelijk om te zetten in iets tastbaars.
Wat is creativiteit?
Als je creatief bent, dan ben je in staat om met oplossingen te komen, of met nieuwe methoden voor je werksituatie of je bedenkt originele ideeën. Je kan nieuwe werkwijzen ontwikkelen en bestaande werkwijzen verbeteren of vervangen.
Wat was mijn niveau voor dit schooljaar?
Ik was zeventien toen ik deze opleiding begon en eigenlijk had ik vooral ervaring op het gebied van creativiteit met knutselen, filmpjes in elkaar zetten en tekenen. Mijn niveau was dus eigenlijk nog erg laag aan het begin van dit schooljaar. Maar ik heb de 0-meting best wel positief ingevuld, omdat ik toen ook nog niet wist dat er bij creativiteit ook andere dingen komen kijken.
Starr reflectie 1
Op school heb ik meerdere creatieve sessies gedaan om mijn niveau te verbeteren. Het eerste voorbeeld is een creatieve brainsessie die uiteindelijk moest leiden tot een reclamespotje voor BesteGarage.nl. Deze sessie hebben we gedaan gedurende de professionele vaardigheden lessen. Samen met Laurens, Elisa, Hermela, en Manouk zaten we in een groepje.
Foto 1: We begonnen met het woord 'auto' en 'garage'. Onze creatieve geest deed verder het werk. Telkens dachten we aan een woord dat er bij hoorde en zo gingen we van auto, naar muziekgenres, naar supermarken tot Harry Potter.
Foto 3: Onze volgende stap was om de woorden die onder fantastisch en geweldig stonden, te verbinden met elkaar totdat het een samengevoegd woord wordt.
Foto 4: Vervolgens probeerde we zo veel mogelijk gecombineerde woorden in een zin te verwerken totdat het een logisch verhaal werd voor een reclame. Van de drie zinnen die wij gemaakt hebben, kozen wij er uiteindelijk eentje uit die volgens ons het beste was.
Het eindresultaat was uiteindelijk een getekende reclame voor BesteGarage.nl met wat achtergrondmuziek.
Ik ben wel redelijk tevreden met het resultaat. Persoonlijk vind ik het geen heel spannend filmpje en sommige tekeningen zijn niet echt realistisch getekend. Echter reageerde mijn groepsgenoten wel heel erg enthousiast, waardoor ik toch met een voldaan gevoel deze opdracht afsloot.
Wat vond u van deze video?
STARR REFLECTIE 2
Het laatste voorbeeld dat ik heb, gaat volledig buiten school om. Afgelopen zaterdag (12 juni 2015) heb ik samen met twee vriendinnen (Dieuwertje en Eva) mee gedaan aan Colours By The Sea in Vlissingen. Dit is een hardloopwedstrijd van vijf kilometer waarbij je na elke kilometer onder gegooid wordt met gekleurd poeder. Deze colorrun, wordt ook wel 'the happiest 5k in the world' genoemd. Het is een wereldwijd bekend fenomeen.
Om deze vrolijke toch vast te leggen, heb ik het grootste deel van de ronde gefilmd met mijn GoPro-camera. Tijdens het rennen/wandelen van de vijf kilometer heb ik zo veel mogelijk leuke momenten vastgelegd. Na afloop van deze zaterdag heb ik het beeldmateriaal bekeken en heb ik van de leukste fragmenten een kort filmpje gemaakt.
Ik maak al jaren filmpjes, bestaande uit foto's met een muziekje op de achtergrond, maar dit was mijn eerste video die bijna volledig bestond uit bewegend beeldmateriaal. Zo kan je een betere sfeer impressie overbrengen.
Ikzelf ben best wel tevreden met het resultaat. Dankzij de muziek en de slow-motion beelden voel ik persoonlijk weer het enorme plezier dat ik had tijdens het lopen van deze vijf kilometer. Ook mijn vriendinnen reageerde enorm enthousiast na het zien van het filmpje. Wat uiteindelijk nog beter kon, waren de overgangen naar het volgende filmpje. Soms komt het nogal haastig en onprofessioneel over.
Wat vond u van deze video?
CREATIEF VOORBEELD 1
Het eerste creatieve voorbeeld dat ik heb, is een brainstormsessie die we hadden bij Project B. We moesten een buzzactie gaan bedenken voor Starbucks Slowcoffee. We kregen de opdracht om samen met mijn vier andere groepsgenoten 40 ideeën te bedenken voor zo'n actie. Onze creatieve geest barstte los en al gauw kwamen we aan die 40 ideeën. Niks was te gek. Van een gratis kopje koffie op stations bij vertraging, tot aan condooms met een koffiesmaak. Het uiteindelijke concept dat wij gekozen hebben is het idee dat Starbucks op drukke plekken in steden verschillende namen gingen roepen en zodra er iemand voorbij liep met die naam, kreeg diegene een gratis kopje Slow Coffee.
Creatief Voorbeeld 2
Een tweede voorbeeld dat ik heb, is dit interactieve magazine. Deze is te vinden op http://www.i-lab.nl/COV1B/E/ . Samen met Kamiela Vallenduuk en Manouk van Asten heb ik dit magazine gemaakt. Per persoon hebben we acht pagina's gemaakt en uiteindelijk hebben we elkaars werk ook nagekeken. Ons concept rondom het tijdschrift was om te tonen dat de activiteiten binnen BIRD van dag naar nacht gaan. Je ziet de pagina's in het magazine ook steeds donkerder worden naarmate je verder bladert. Het vak mediaproductie zat vol met creatieve elementen. Zo heb ik geleerd dat ik ook creatief kan zijn op indesign en photoshop. Ik ben erg tevreden met het resultaat!
Waar sta ik nu?
Mijn doelstelling was om een manier te vinden zodat ik mijn creatieve uitingen om kon zetten tot iets tastbaars. Nu heb ik niet echt een manier gevonden, maar vaak als ik een idee heb schrijf, teken of werk ik dit al zo snel mogelijk en zo goed mogelijk uit. Echter gaat mijn creativiteit zelfs verder dan mogelijk is om uit te werken, waardoor sommige ideeën niet helemaal uitgewerkt kunnen worden zoals ik eigenlijk wilde.
Bijvoorbeeld op InDesign, vaak zit ik vol met ideeën die te maken hebben met de interactiviteit, maar heb ik nog te weinig ervaring met InDesign dat het uitwerken van zo'n idee te lastig is.
Maak jouw eigen website met JouwWeb